Olieverf op paneel, 21-60cm 2008

Weergaven: 75

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste schilder Ton ,

Allereerst mijn complimenten voor dit met fijnzinnige overtuiging geschilderde werk.

Daar gaat ie dan :

Heimwee naar het verloren paradijs.?

Is er misschien nog iets meer over te zeggen ........

Wat ik zie is ...dat de breuklijn tussen de linker en rechterhelft van het paneel aangeeft dat er geen wederzijds contact bestaat / meer is........
Vanuit deze zienswijze is er geen sprake van het verlangen naar Thuis........
Het kille contrast in weergegeven materie en kleur ondersteund deze manier van kijken.
Het zou enigszins enige hoop geven als beide helften in kleur elkaar zouden beinvloeden.
The edge........boven de de rand van de aarde en het water......... een verfijnd geschilderde weergave van "Home" .

Tja...... een schilder droomt wat af......

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij even goed .. met veel plezier .. je te pletter schildert........

Niet mis...

Maar mocht je het werk nog iets verder brengen :

Schilder de linker en rechterhelft meer naar elkaar toe en schilder die zwevende kille breuk ondersteuning van het lieflijke paneeltje Home van hout.

Misschien komt het dan ooit nog es goed

Een groet van schilder Hermanus
Ik zit in een ultra moderne vliegauto boven een gebied dat door de globale opwarming volledig verdord is. Op mijn schermpje heb ik niet de normale navigatie aanstaan maar de historie-navigatie welke aangeeft hoe het gebied er vroeger uitzag.
En dat maakt me home-sick naar tijden dat alles beter was............
Je vervoert ons weer naar verre oorden Ton. De structuren doen onaards aan. Mooi en herkenbaar werk....
Bedankt voor dit bijzondere commentaar Hermanus.
Dit is wat ik er over gezegd heb op dat andere forum:

Het ding is eigenlijk geinspireerd door de foto,s die de 2 marswagentjes[spirit en opportunity]maken.
Ik volg dat soort projecten altijd op de voet en zit soms urenlang die foto's te bewonderen. Die details op die foto's zijn eigenlijk heel intiem in zekere zin. Het treft me dan hoe ver weg het is. Soms zie je een stukje van zo'n wagentje op een foto. Dat is eigenlijk een stukje thuis wat nu onderdeel is van een andere wereld.

Dit verhaaltje zorgde voor de start van dit werk. Uiteindelijk is het schilderij een eigen leven gaan leiden tijdens het vervaardigen ervan.
Allerlei andere zaken krijgen er dan ook invloed op. Gedachten die je erbij krijgt etc.

Dit schilderijtje gaat eigenlijk niet over het verlangen naar thuis maar over het besef van thuis.
Maar....ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Ik heb er op gevloekt en gescholden maar kon het toch niet afschuren. Nu ben ik blij dat ik het voltooid heb.

HET verhaal bestaat eigenlijk niet. Dat maakt een werk soms een dimensionaal.

Nog een enkele toevoeging:
Alles wat buiten dat kleine tafereeltje is hoort niet bij 'thuis'. Vandaar dus geen hout.
Ik heb er echter wel over gedacht..
Het lichte stuk is geen water maar poederig ijs[zou net zo goed koolzuurijs kunnen zijn;)]
wat zich gedraagd als zand/stof of zoiets.
Je suggesties zijn toch wel intressant maar dit werkje is nu echt af. Misschien komen ze weer boven water bij een volgende.

Ik schilder me trouwens inderdaad behoorlijk te pletter.
Deze uitleg is voor mij veel te negatief, zie het antwoord op het commentaar van Hermanus.
Dank je JB
Niets negatiefs bedoeld in mijn associatie welke ik kreeg bij het zien van dit werk. Juist knap als werk mijn fantasie prikkelt.
Eigenlijk Ton mag je helemaal niks meer zeggen over je eigen schilderij. Als het af is het af en is het aan het publiek wat ze er van vinden. Ik vond de uitleg van PJ wel mooi eigenlijk. Jou eigen verhaal vind ik eigenlijk wel vergezocht maar als je een verhaal had kunnen schrijven had je het wel gedaan met al je talenten maar je koos het verhaal te schilderen..............
Wat ik interessant vind is dat ik zowel gelijkenissen zie in het dorre landschap als het tafereel op dat computer schermpje.... ja dat blauwe is duidelijk geen water maar ijs......
Ik denk dat STERK voldoende zegt over dit werk.
Daarbij ben ik het met Aron eens; laat ieder zijn eigen verhaal....
Volledig mee eens.
Je kunt het verhaal natuurlijk niks vinden.Maar het is wel het verhaal wat zorgde dat dit werk er kwam. Er is niets mis met de uitleg van PJ ,die uitleg staat allleen ver van me af. Je zult me nooit iets over popiejopiezaken zoals global warming etc. zien schilderen.
Ik leg bijna nooit iets uit maar heel af en toe heb ik toch die behoefte om iets te zeggen erover, al was het maar om te laten zien dat ik niet zo maar wat bijelkaar raap.
Bij mij is het over het algemeen zo dat ik een verhaal of iets dergelijks gebruik om tot een beeld te komen. Ik maak geen beeld om een verhaal te vertellen.
Al zou je misschien nu kunnen denken van wel..;)
Dank je Wally.
Zie het antwoord op Aron zijn stukje.

Antwoorden op discussie

HNKF heeft nu een besloten groep op Linkedin. Meld je aan!

© 2024   Gemaakt door hnkf.   Verzorgd door

Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden